Vanuit mijn coachingspraktijk begeleid ik vooral mensen die spanningsklachten hebben die veelal gerelateerd zijn aan keuzestress of mensen die niet meer voelen ooit de juiste keuzes te hebben gemaakt waardoor zij nu ervaren dat zij op een dood spoor zitten. Deze klachten kunnen leiden tot overspannenheid of zelfs burn-out. Arbeidsongeschiktheid ligt dan op de loer.

Gelukkig vinden veel mensen op tijd de weg naar mijn praktijk, waardoor arbeidsongeschiktheid kan worden voorkomen. En daar waar er al uitval is ontstaan is het mogelijk om zo spoedig mogelijk weer aan te kunnen haken bij arbeidsproces.

Maar dan nu het volgende:

Toen vorig jaar, met de start van de Coronacrisis het fenomeen thuiswerken versneld en geforceerd zijn intrede deed, realiseerde ik me dat dit een zware wissel ging trekken op zowel werkgevers als medewerkers die hieraan deel moesten gaan nemen. Werkgevers die zorgen hadden over het juist faciliteren en inregelen van dit hele thuiswerkcircus en werknemers die dit moesten gaan organiseren aan het thuisfront in vaak niet de meeste ideale omstandigheden en bruut werden aangesproken op hun flexibiliteit en veranderingsgezindheid. Momenteel vliegen de nieuwsartikelen over burn-outklachten en uitval gerelateerd aan het thuiswerken je om de oren.

Hoe moet een medewerker en werkgever hier nu mee omgaan? Een medewerker die hier klachten van ervaart wil ik vooral aangeven dat je niet alleen staat hierin en vooral hierover in gesprek moet gaan met je werkgever. Dit scheelt al enorm en ben je eigenlijk, vind ik, ook moreel verplicht. Maar ook in je priv√©-omgeving.  Je zult verbaast staan hoeveel support je krijgt en hoe je ervaringen herkend worden. En mocht je professionele hulp wensen, schroom niet deze ( op tijd) te zoeken.

Aan werkgevers wil ik vooral aangeven te erkennen dat burn-out bestaat en ook burn-outklachten gerelateerd aan het thuiswerken. Dus regel het vervolg  op voorhand intern goed in. Erken dit  bestaan in de communicatie naar je medewerkers en zorg dat dit intern bespreekbaar is. Door het preventief aan te pakken is grote en langdurige uitval te beperken.

Nu de vraag hoe?

Veel kunt u uiteraard in uw organisatie inregelen, maar waar u denkt expertise nodig te hebben, zoek dan professionele partners. Want aangeven aan medewerkers dat de deur altijd open staat en alles bespreekbaar is, is niet genoeg. De signalen herkennen en op voorhand met medewerkers in gesprek gaan hierover is van belang. Het bij uw HR organisatie neerleggen, dat kan, maar ook die hebben in 2020 en 2021 vanuit huis gewerkt, dus vraag uzelf kritisch af of u hier goed in bent voorzien.

Wilt u als werkgever of werknemer meer informatie over hoe u dit het beste in uw organisatie kunt inregelen of met deze klachten om kunt gaan neem (via de site) met mij contact op.

Related Posts